انجمن های گفتگوی بهبودی

Please login or register.

لطفا برای ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمایید
جستجوی پیشرفته  

اخبار:

شاد باش ! مراقبه  خودش به تو دست خواهد داد. مسرور باش زیرا دین خودش دنبالت خواهد آمد. شادمانی شرط اصلی است.مردم تنها وقتی مذهبی هستند که نگران و اندوهگین هستند و بهمین دلیل تمام مذهبشان دروغ است!



ایام ، پیامهای روز و خبرهای مهم تالار

یادمان باشد :
اگر خطای گذشته را نمی توان جبران کرد ،دست کم اثر آن را با مهربانی در حق کسی دیگر می توان کمرنگ و کمرنگتر نمود . زیرا امروز ما فهمیده ایم که : کردارمان است که چرخه تقدیرمان را به حرکت در می آورد .

.
به خاطر دارم زمانی که در اوج نا امیدی به سر می بردم خداوند مرا با یکی از برنامه های دوازده قدمی آشنا کرد و در این راه مسیر زندگی ام تغییر کرد.
بدون شک یکی از دلایلی که باعث پایبندی من در این داستان شد ،  نبود هیچگونه انگیزه انتفاعی در افراد قدیمی تر بود . در ابتدا با بدبینی، اندکی بعد با شک و تردید و تعجب و در انتها با درک اینکه اینجا با تمام دنیا متفاوت است با این مسئله روبرو شدم. برنامه به من روشی ساده اما نه چندان آسان را پیشنهاد کرد و در گام پایانی مرا موظف به رعایت مسائل مطرح شده در یازده گام قبلی نمود و متعهد به رساندن این پیام به آنانیکه درد می کشند و در انتظار راهی برای درمانند. پس از چندی با یکی از روشهایی که برای رساندن این پیام توسط تعدادی از همدردانم در محیط های مجازی راه اندازی شده بود آشنا شدم. مهمترین مسله ای که در روزهای اول با آن روبرو بودم احساس عدم امنیت در این مکانها بود چرا که رعایت ستنها در این محیط بسیار مشکل و عملا غیر ممکن به نظر می رسید پس از چندی دریافتم حضور خداوند در این مکان مثل بقیه جاها پر رنگ است و او به گونه ممکن هدایتگر ماست. افرادی که به این مکان می آیند مثل افرادی که به جلسات می ایند رنج کشیده اند و مورد عنایت خداوند، خدمتگزاران نیز وظایف سنگینی به عهده دارند و در مورد خدمتگزارن این تالار تا آنجا که بنده مطلعم یهترین تلاش را برای حفظ امنیت تالار می نمایند.

باستحضار کاربران عزیز می رساند گزارشهائی در مورد ارسال پیغامهای خصوصی غیر مرتبط از سوی بعضی از کابران به خدمتگزاران تالار رسیده است... امنیت تالار و کم کردن هزینه خسارات احتمالی به کابران مهمترین دغدغه خدمتگزارن تالار می باشد و در صورت تکرار این موضوع حساب کاربری، کاربر متخلف حذف می گردد.

اما در پایان و خطاب به همه عزیزان، اعتماد یکی از اصول زیربنائی بهبودی است اما ما باید بدانیم که در زمان و مکان مناسب به افرادی که احساس می کنیم زیربنای روحانی محکمی در زندگیشان دارند اعتماد کنیم.
.
اوایل فکر می کردم به همه افرادی که 12 قدم رو کار کردند چه زن و چه مرد می تونم اعتماد کنم. فکر می کردم کسی که مُهر 12 قدمی رو خورده یعنی انتهای اعتماد ولی :
بعدها فهمیدم که اینطور نیست. درسته که 12 قدم اصول روحانی هست که به هر انسانی کمک می کنه تا روحانیت رو توی خودش پرورش بده، اما واقعیتش این هست که باید این اصول رو زندگی کرد نه اینکه فقط آنها رو آموزش دید.
فهمیدم که بیماری ما انسانها به شکلهای مختلف خودش رو نشون می ده و انکار و توجیه یکی از قوی ترین قسمتهای اون هست. متوجه شدم که این من هستم که به دیگران اجازه می دم که از من سوء استفاده کنند و احساسات من رو به بازی بگیرند.
فهمیدم که من هم باید اصولی رو رعایت کنم و حواسم به دورو برم باشه، چشمهام رو باز کنم و مسئولیت اعتماد رو به گردن دیگران نندازم، حماقت و بی ملاحظه گی به خرج ندم و بعد اسمش رو اعتماد بزارم و در انتها توقع داشته باشم کسی از این نوع اعتماد (بی مسئولیتی) من سوء استفاده نکنه.
ضمن اینکه متوجه شدم :
اعتماد یکی از اصول زیربنایی برای زندگی می باشد. در صورتی که هیچ گونه اعتمادی در بین انسانها وجود نداشته باشد هیچ انسانی نمی تواند از انسان دیگر برای دریافت کمک یاری بگیرد.
در انجمنهای 12 قدمی انسانهای درد کشیده ای وجود دارند که عجز آنها در مقابل نقصهایشان آنها را به اینجا کشیده است. 12 قدم به انسانها کمک می کند تا اصول روحانی را دریافت کرده و در جهت کاهش نقصهای خود گام بردارند. هنگامی که ما در قدم 4 شروع به نوشتن ترازنامه می کنیم بعد از مدتی متوجه می شویم که این خود ما بوده ایم که وسایلی فراهم کرده ایم تا دیگران از اعتماد ما سوء استفاده کنند.
در بسیاری از زمانها ما می خواستیم که مسئولیت کارهای خود را به عهده نگیریم و این اشتباهات رو به گردن دیگران بیاندازیم. ما می خواستیم به همان گونه که راحت تر هستیم (بدون تلاش و تفکری) کاری رو انجام بدهیم و در انتها اگر نتیجه متناسب با خواسته ما نبود، دیگران را محکوم می کردیم و می گفتیم آنها از اعتماد ما سوء استفاده کردند، آنها رفتار صادقانه ما را ندیدند و... . اما یادمان رفته بود که این خود ما بودیم که برای فرار از کوچکترین تنش همه چیز را به دیگران واگذار کرده بودیم، ما سعی نمی کردیم خودمان رو به زحمت انداخته، احساساتمان رو کنترل کنیم، دعا کنیم تا راه درست را دریابیم، ما فقط می خواستیم راحت باشیم.
و در انتها باید توجه بشود قرار گرفتن برچسب 12 قدمی بر روی یک فرد به معنی این نیست که آن فرد خالی از نقص شده و ما احساس کنیم که می توانیم بدون در نظر گرفتن بسیاری از اصول به آن فرد اعتماد کنیم. این اعتماد چیزی جزء حماقت نیست و دوباره ما را در چرخه ای از رنجش می اندازد، رنجشی که ما مسئولیت رفتار اشتباه خودمان را به گردن 12 قدم انداخته ایم.
.
اینها تجربه هایی بود که من بدست آوردم
.
خدمتگزاران انجمنهای گفتگوی بهبودی

نویسنده موضوع: نتايج يك تحقيق درباره وابستگي هاي جوانان و نوجوانان به اينترنت ؛ دلبستگي به صفحه  (دفعات بازدید: 1182 بار)

رضا - بیل

  • رضا - اینترنت
  • نمایندگان انجمن ها
  • کاندیدای خدمت در تالار
  • ******
  • امتیاز: +374/-13
  • آفلاین آفلاین
  • ارسال: 3,690
  • <:::: ردپاهایم راپاک می کنم،تا کسی نفهمدکه...::::>
    • الکلی ها و معتادان گمنام

نتايج يك تحقيق درباره وابستگي هاي جوانان و نوجوانان به اينترنت ؛ دلبستگي به صفحه كليد
   
  ٭ علي اكبر صارمي
  بررسي ميزان و نوع استفاده نوجوانان و جوانان از رايانه و اينترنت، موضوعي   است كه هم دغدغه اي براي پژوهشگران حوزه فعاليتهاي اجتماعي است و هم مقوله   اي جذاب و پر كشش براي خانواده هايي كه با اين مقوله درگير هستند.
  آنچه مي خوانيد خلاصه اي از طرحي پژوهشي است كه در مؤسسه خدمات مشاوره اي جوانان و پژوهشهاي اجتماعي آستان قدس رضوي اجرا شده است.
   
   
   
 
  اين طرح كه با نظارت علمي خانم دكتر زنجاني زاده به انجام رسيده به بررسي   ميزان و نوع استفاده از رايانه و اينترنت و آثار رواني و اجتماعي آن در   اقشار جوان و نوجوان مي پردازد.
  هدف اصلي پژوهش بررسي ميزان و نوع استفاده نوجوانان و جوانان از رايانه و   اينترنت و پيامدهاي رواني- اجتماعي آن و رابطه آن با بهداشت رواني نوجوانان   و جوانان است. جامعه آماري اين پژوهش، كليه نوجوانان و جوانان 14 تا 26   ساله شهر مشهد در سال 1382 مي باشد كه 600 نفر از آنها به روش نمونه گيري   خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند. پژوهش داراي سه گروه است:
  الف) نوجوانان و جوانان دختر و پسر 14 تا 26 ساله كه وابستگي رفتاري به اينترنت دارند.
  ب) نوجوانان و جوانان دختر و پسر 14 تا 26 ساله كه از رايانه استفاده مي كنند.
  ج) نوجوانان و جوانان دختر و پسر 14 تا 26 ساله كه اصلاً از اينترنت و رايانه استفاده نمي كنند.
  دانش طريقه استفاده از رايانه و نحوه استفاده از آن (سواد رايانه اي) در   جامعه بسيار اطلاعاتي امروز، هدف ارزشمندي است. اينترنت به خودي خود ابزاري   بي طرف و خنثي است، اما اينكه مردم چگونه از آن استفاده مي كنند، مشكل   عمده اي را بين جامعه بهداشت رواني ايجاد كرده است.
  اينترنت و رايانه فعاليتهاي متنوع بسياري دارد و اين طور به نظر مي رسد كه   بعضي از جنبه ها نسبت به جنبه هاي ديگر حالت وابستگي رفتاري بيشتري دارند.
  حدود 100 ميليون نفر در آمريكاي شمالي از اينترنت استفاده مي كنند. اكثر   اين افراد اينترنت را براي تجارت، بانكداري، ارتباط با خانواده و دوستان،   گرفتن اطلاعات بهداشتي، سرگرمي و كاربردهاي مفيد ديگر مورد استفاده قرار مي   دهند، اما تعداد كمي حدود 6 درصد با اينترنت مشكل دارند. وابستگي رفتاري   به اينترنت و رايانه در بين نوجوانان بيشتر از والدين آنها شيوع دارد و 72   درصد وابستگان رفتاري به اينترنت و رايانه مرد هستند.
  يانگ معتقد است كه خط برش معيني وجود ندارد كه براساس آن وابسته و غير   وابسته را از همديگر جدا كرد. به علاوه وابستگي فقط با ميزان ساعت استفاده   تشخيص داده نمي شود، بعضي از مردم ممكن است علايم وابستگي را با 20 ساعت   استفاده در هفته نشان دهند، در حالي كه بعضي ديگر كه بيش از 30 ساعت از   هفته وقت صرف مي كنند، اين علايم را نداشته باشند.
  چون تركيب عناصر روان شناختي، لذت، برانگيختگي و احساس غالب بودن در   اينترنت، جاذبه هاي آنها را نزد كاربران دو چندان كرده است، متخصصان علوم   اجتماعي و رفتاري بايد بيش از پيش، نگران آثار احتمالاً منفي آن روي   نوجوانان و جوانان باشند.
  اينترنت و رايانه خطر و تهديدي براي روابط سنتي است، استفاده از اينترنت به   گزارشهايي از مشكلات خانوادگي، نزاع و طلاق انجاميده است و به كناره گيري   اجتماعي افراد منجر مي شود.
  يانگ ثابت كرده است كه 58 درصد دانشجويان و دانش آموزان، كاهش چشمگيري در   عادات مطالعه، افت نمرات درسي، غايب شدن از كلاسها، مشروط شدن و مانند آن   دارند. افزون بر اين كنترلي وجود ندارد كه اين افراد هميشه وقت خودشان را   در فعاليتهاي علمي صرف كنند، 43 درصد اين شاگردان خوب به خاطر دير خوابيدن   ناشي از استفاده از اينترنت در مدرسه با عدم موفقيت روبرو شده اند.
  عرصه بازيهاي رايانه اي و ويديويي، يكي از عرصه هاي مهيج زندگي بشر در قرن   بيستم است، هر چند درباره آثار رواني- فيزيولوژيك هيجانهاي رايانه اي   پژوهشهاي متعدد با نتايج متفاوتي در دست است. اگر چه درباره آثار گوناگون   بازيهاي رايانه اي بر بازي كنندگان سنين مختلف، شواهد متناقضي در دست است،   اما برخي از قطعي ترين يافته ها نشان مي دهند كه بازيهاي رايانه اي و   هيجانهاي ناشي از آنها قادرند احساس خصومت نسبت به ديگران و ميل به خشونت   را افزايش دهند، حملات يا تشنجات صرعي شكل را موجب شوند، سستي و كندي و   تنبلي ايجاد كنند، فشار خون، ضربان قلب، قند خون و چربي خون را افزايش دهند   و حتي در شرايط پيچيده تري قادرند به رفتارهاي وسواسي، انسانيت باختگي   بازي كننده، افت عواطف و احساسات، جنبشهاي سريع و خودكار بدن و محدوديت خود   آگاهي منتهي شوند.
  نتايج تحقيق نمايانگر آن است كه بين وابستگي رفتاري والدين به اينترنت با   وابستگي رفتاري نوجوانان و جوانان به اينترنت، عدم تأييد وابستگي رفتاري به   اينترنت از طرف دوستان، عدم منع رفتار وابستگي به اينترنت از طرف دوستان   رابطه معني داري وجود ندارد.
  اما در مورد ارزيابي منفي والدين از نوجوانان و جوانان، ارزيابي منفي برادر   و خواهر از نوجوانان و جوانان، عدم كنترل نوجوانان و جوانان توسط والدين،   عدم درك والدين از نوجوانان و جوانان، دلبستگي نوجوانان و جوانان به   خانواده، احساس راحتي نوجوانان و جوانان با والدين، وابستگي رفتاري دوستان   به اينترنت رابطه معني دار است؛ اين رابطه مثبت است يعني هر چه اين عوامل   بيشتر باشد وابستگي رفتاري به اينترنت نوجوانان و جوانان بيشتر خواهد شد.
   
  اينترنت و علايق جوانان و نوجوانان ايراني
  كاربري اينترنت و رايانه، يكي از هيجان انگيزترين فعاليتهاي بشر قرن بيستم   محسوب مي شود. تاكنون شمار كثيري از كودكان و بزرگسالان را وادار كرده اند   تا ساعات فراواني از روز و شب را به آنها اختصاص دهند. هر چند كه داده هاي   جمعيت شناختي جدا و دقيقي از كاربران رايانه و اينترنت در دست نيست، در   پژوهش فعلي نشان داد ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان در كل گروه، و با   توجه به جنس، سن، و طبقه اجتماعي از كاربريهاي مختلف اينترنت استفاده مي   كنند چگونه است با توجه به داده هاي به دست آمده مي توان اين ميانگين ها را   به شرح زير توضيح داد:
  ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان از كاربريهاي مختلف اينترنت در كل   گروه وابسته به اينترنت استفاده مي كنند به ترتيب عبارتند از: بازيها، وب   گسترده جهاني، قرار و مدار اينترنتي، اي- ميل، چت (گپ) نوشتاري، كازينو   و...
  در مورد پسران نوجوان و جوان ميانگين كاربري از اينترنت به ترتيب عبارت است   از: بازيها، قرار و مدار اينترنتي، وب گسترده جهاني، اي- ميل.
  نتايج به دست آمده نشان داده كه ميانگين كاربردهاي مختلف اينترنت در ميان   دختران نوجوان و جوان به اين ترتيب مي باشد: بازيها، وب گسترده جهاني، چت   (گپ) نوشتاري و قرار و مدارهاي اينترنتي.
  از سوي ديگر ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان 14 تا 19 ساله از   كاربريهاي مختلف اينترنت استفاده مي كنند اينچنين به دست آمد: وب گسترده   جهاني، بازيها، اي-ميل و قرار و مدار اينترنتي.
  همچنين ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان 20 تا 26 ساله از كاربريهاي   مختلف اينترنت استفاده مي كنند عبارتند از: بازيها، قرار و مدار اينترنتي،   چت (گپ) نوشتاري و وب گسترده جهاني.
  اين تحقيق به طبقات اجتماعي افراد نيز توجه كرده است و بر طبق آن ميانگين   ساعاتي كه نوجوانان و جوانان عضو طبقه اجتماعي متوسط پايين از كاربريهاي   مختلف اينترنت استفاده مي كنند اين گونه مشخص شد: بازيها، وب گسترده جهاني،   اي- ميل و قرار و مدار اينترنتي.
  اين در حالي است كه ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان طبقه اجتماعي   متوسط از كاربريهاي مختلف اينترنت استفاده مي كنند بدين قرار مي باشد:   بازيها، قرار و مدار اينترنتي، كازينو و چت(گپ) نوشتاري.
  ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان طبقه اجتماعي متوسط بالا و بالا از   كاربريهاي مختلف اينترنت استفاده مي كنند نشان مي دهند، اين كاربريها   براساس ميانگين عبارتند از: قرار و مدار اينترنتي، كازينو، وب گسترده جهاني   و بازيها.
  در اين پژوهش همچنين ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان از كاربريهاي مختلف رايانه استفاده مي كنند مشخص شد.
  ميانگين ساعاتي كه دختران و پسران نوجوان و جوان از كاربريهاي مختلف رايانه   استفاده مي كنند عبارتند از: بازيهاي رايانه اي، جمع آوري اطلاعات از طريق   رايانه، استفاده از cd هاي صوتي و تصويري (mp3) و تايپ كردن.
  توزيع اين فعاليتها در سنين مختلف متفاوت است، براي مثال ميانگين ساعاتي كه   نوجوانان، سنين بين 14 تا 19 سال از كاربريهاي مختلف رايانه استفاده مي   كنند بدين ترتيب مي باشد: بازيهاي رايانه اي، جمع آوري اطلاعات از طريق   رايانه، استفاده از cd هاي صوتي و تصويري (mp3) و كاربرد اداري (بايگاني،   اطلاعات و ... ).
  ميانگين ساعاتي كه جوانان، سنين 20 تا 26 سال از كاربريهاي مختلف رايانه   استفاده مي كنند عبارتند از: بازيهاي رايانه اي، جمع آوري اطلاعات از طريق   رايانه، كاربرد اداري (بايگاني، اطلاعات و ... ) و استفاده از cd هاي صوتي و   تصويري.
  در خصوص توزيع اين ساعات در ميان طبقات مختلف اجتماعي تحقيق نشان مي دهد كه   بيشترين كاربردهاي رايانه كه نوجوانان و جوانان طبقه اجتماعي متوسط پايين   از آن استفاده مي كنند براساس ميانگين عبارتند از: بازيهاي رايانه اي، جمع   آوري اطلاعات از طريق رايانه، كاربرد اداري و استفاده از cd هاي صوتي و   تصويري. در حالي كه ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان طبقه اجتماعي   متوسط از كاربريهاي مختلف رايانه استفاده مي كنند نيز همين كاربردها را   نشان مي دهد.
  ميانگين ساعاتي كه نوجوانان و جوانان طبقه اجتماعي متوسط بالا از كاربريهاي   مختلف رايانه استفاده مي كنند عبارتند از: بازيهاي رايانه اي، جمع آوري   اطلاعات از طريق رايانه، استفاده از cd هاي صوتي و تصويري (mp3) و برنامه   نويسي كه در طبقه اجتماعي بالا استفاده از نرم افزارهاي نقشه كشي جاي   برنامه نويسي را مي گيرد. درجه اهميت كاربريهاي مختلف رايانه يكي ديگر از   يافته هاي اين پژوهش بود.
  در گروه پسران درجه اهميت به ترتيب زير مي باشد: تايپ كردن، بازيهاي رايانه   اي، استفاده از نرم افزارهاي آموزشي و استفاده از نرم افزارهاي گرافيكي   (فتوشاپ و ... ).
  اما در گروه دختران درجه اهميت كاربريها به اين ترتيب است: استفاده از cd   هاي صوتي و تصويري، بازيهاي رايانه اي، جمع آوري اطلاعات رايانه اي و نرم   افزارهاي گرافيكي.
  تحقيق همچنين نشان مي دهد احساس تنهايي كاربران اينترنت و رايانه بيشتر از   افراد عادي است. نتايج پژوهش نشان داد بين سه گروه تفاوت معني داري وجود   ندارد و به رغم تجربه فزاينده اي كه در سالهاي اخير از طرف روانشناسان و   جامعه شناسان به مقوله تنهايي گرديده، مطالعات نظام دار و تجربي اندكي در   اين باره انجام گرفته است؛ به نظر مي رسد كه احساس تنهايي تقريباً در همه   كودكان، نوجوانان و جوانان و بزرگسالان شايع و مشهود است.
  نتايج پژوهش حاضر همچنين بيانگر اين است كه اختلاف ميانگين ها در نشانه هاي   جسماني، اضطراب و اختلال خواب، افسردگي و سلامت عمومي بين گروهها معني دار   است، يعني وابسته هاي رفتاري به اينترنت از شكايتهاي جسماني، اضطراب و   اختلال خواب بيشتري نسبت به گروه رايانه و عادي رنج مي برند. تحقيقات ديگر   حاكي از آنند كه كاربران اينترنت و رايانه از كاهش عزت نفس، پرخاشگري و   انزواي اجتماعي، انزوا و تنهايي، افسردگي، كاهش روابط اجتماعي و پيامدهاي   منفي جسماني شكايت دارند.
  در پژوهش حاضر بين عوامل جمعيت شناختي و وابستگي رفتاري به اينترنت و   رايانه نوجوانان و جوانان رابطه معني داري ديده نشد و فقط بين ميزان درآمد   خانواده با وابستگي رفتاري به اينترنت رابطه معني داري وجود داشت، يعني هر   چه ميزان درآمد خانواده بالاتر باشد ميزان وابستگي رفتاري به اينترنت   نوجوانان و جوانان هم بيشتر است. اين احتمالاً ناشي از رفاه اقتصادي و مالي   مي باشد.
  در پژوهش حاضر بين وابستگي رفتاري به اينترنت با عملكرد تحصيلي، خانوادگي،   شغلي، اجتماعي، روان شناختي و جسماني رابطه معني داري ديده شد، يعني   وابستگي رفتاري به اينترنت باعث كاهش عملكردهاي تحصيلي، خانوادگي، شغلي،   اجتماعي، روان شناختي و جسماني مي گردد. با توجه به اينكه رابطه منفي است   يعني هر چه وابستگي رفتاري به اينترنت شديد باشد عملكردهاي فردي، اجتماعي و   جسماني فرد بيشتر صدمه مي بيند.
  در پژوهش حاضر، بين احساس تنهايي و وابستگي رفتاري به اينترنت رابطه معني   داري ديده شد، يعني هر چه احساس تنهايي بالاتر باشد ميزان وابستگي رفتاري   به اينترنت نوجوانان و جوانان هم بيشتر است.
  از سوي ديگر هر چه وابستگي رفتاري به اينترنت بالاتر باشد ميزان جهت دهي   ديگران و جهت دهي دروني و فقدان اجبار در رفتار كمتر است. به عبارت ديگر   احساس كنترل دروني كمتري روي رفتار و عملكرد خويش دارند.
  وابستگان رفتاري به اينترنت ترجيح مي دهند در هنگام اتصال به اينترنت و جلو   رايانه غذا را ميل كنند، هر جا هستند سريع خود را به منزل مي رسانند تا   اي-ميل خود را بررسي كنند، تمام دوستان آنها داراي آدرس اي-ميل هستند، با   دوستان اينترنتي رابطه عاطفي برقرار مي كنند و با آنها به گردش و تفريح مي   روند و پيامهاي عاطفي با آنها رد و بدل مي كنند، در اينترنت احساس احترام   بيشتري تا زندگي واقعي دارند، اينترنت بخش مهمي از زندگي فرد است. احساس   اين كه اينترنت تنها دوست اوست اطرافيان آنها به رايانه حسودي مي كنند و   رايانه را رقيب خود مي دانند.
  بازخورد منفي والدين، دوستان و ديگر چهره هاي قدرت باعث مي گردد تا فرد   وابسته ارزيابي مجددي از هويت خود داشته باشد و خود را جزو منحرفين قلمداد   كند.
  براساس نظريه برچسب يكي كه از اشكال مهم نظريه واكنش اجتماعي است، برچسبهاي   منفي باعث مي گردد كه يك هويت انحرافي براي آنها به وجود آيد و نوجوانان   سعي كنند خود را با اين هويت انحرافي هماهنگ سازند. ضمناً هر چه رفتار   انحرافي دوستان و همسالان بالاتر باشد، احتمال رفتار انحرافي نوجوانان و   جوانان هم بالاتر است اين هماهنگ با نظريه يادگيري افتراقي است.
   
  چه بايد كرد؟
  در بحبوحه جنگ نگرشها، اين واقعيت را نبايد از نظر دور داشت كه در حال حاضر   رايانه و اينترنت در ايران نقش بسيار مهمي از لحاظ امنيت فرهنگي ايفا مي   كند، از نظر علمي افزايش توانايي دسترسي دانشجويان، استادان و محققان   ايراني به منابع الكترونيك و تماسهاي علمي با دانشمندان ديگر كشورها كاملاً   مرهون اينترنت است. از نظر افزايش توان كسب آگاهيهاي سياسي اجتماعي و   دريافت آراي مختلف و امكان گفتگو نمي توان نقش اينترنت را انكار كرد. به   نظر مي رسد ملاحظات اساسي فرهنگي در سياستگذاري آينده در مورد اينترنت در   ايران ضروري مي باشد. گسترش اينترنت در كشور بايد به گونه اي باشد كه به   خلاقيت گستري منجر گردد، نه اينكه موجبات خلاقيت زدايي را فراهم آورد،   سياستگذاري در مورد توسعه اينترنت نبايد به توسعه مصرف محدود شود، بلكه   بايد گسترش فرهنگي بومي، مذهبي و مقاومت فرهنگي را به دنبال داشته باشد.
  موارد زير براي كاهش پيامدهاي منفي رايانه و اينترنت در نظر گرفته شود:
  ٭ برقراري جلسات منظم براي نوجوانان و جوانان به تفكيك سن و جنس و تشويق   آنها به ابراز مشكلات و نارساييهاي موجود در محيط زندگي و اقدام به حل   مشكل.
  ٭ انجام بررسيهاي بيشتر در زمينه سبب شناسي وابستگي رفتاري به اينترنت در   نوجوانان و جوانان و ارايه راهكارهاي كاربردي در راستاي كاهش عوامل استرس   زا، احساس تنهايي، افسردگي، اضطراب و اختلال خواب.
  ٭ افزايش سطح آگاهي و ميزان سازگاري نوجوانان و جوانان كه در معرض عوامل فشارزاي رواني- اجتماعي اند.
  ٭ افزايش سطح آگاهي والدين، مديران مدارس، كارفرمايان و مديران در زمينه   برنامه ريزي هر چه بهتر جهت كاهش پيامدهاي رواني- اجتماعي وابستگي رفتاري   به اينترنت.
  بي شك تغيير و اصلاح و يا برطرف نمودن اختلال وابستگي رفتاري به اينترنت و   رايانه از عهده متخصصان علوم رفتاري و اجتماعي خارج است اما تغيير و تقويت   شيوه هاي مقابله اي افراد به عنوان منابع دروني در توان درمانگران مي باشد،   از اين رو پيشنهاد مي شود روشهاي آموزش مهارتهاي مقابله اي در طرحهاي   درماني در راستاي كارآمد كردن سبك مقابله اي آسيب ديده وابستگان رفتاري به   اينترنت و رايانه گنجانيده شود. اين پژوهش اگر چه يك طرح مداخله اي نيست   اما چهارچوب نظري و پايه اي عملي براي طرحهاي مداخله اي است. با تكيه بر   اين يافته ها مي توان محتواي برنامه هاي آموزش مهارتهاي مقابله اي با   وابستگي رفتاري به اينترنت و رايانه و ساير روشهاي اصلاح رفتار را در قالب   طرحهاي درماني به كار برد.
  يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد افراد سالمي كه تجربه استفاده از اينترنت و   رايانه را نداشته اند در بسياري از شيوه هاي مقابله اي و پيامدهاي رواني-   اجتماعي داراي تفاوت معني دار با وابستگان رفتاري به اينترنت و رايانه   بودند. شايد بتوان گفت كه آسيب رفتاري و شناختي وابستگان و ناتواني هاي   آنان كه در سبك و الگوي زندگي آنها بازتاب داشته است، خود عاملي است كه   آنها را به سوي استفاده بيشتر و در نهايت وابستگي سوق داده است.
  با توجه به يافته هاي پژوهشي بعضي از برنامه هاي پيشگيري از پيامدهاي   رواني- اجتماعي وابستگي رفتاري به اينترنت براي عامه مردم طراحي مي شود،   اما بيشتر آنها بر بخش خاصي از جمعيت از قبيل نوجوانان و جوانان، دانشجويان   و دانش آموزان متمركز هستند. برنامه ها را با توجه به مخاطبان آنها به سه   گروه تقسيم مي توان كرد: برنامه همگاني كه جمعيت كلي را مد نظر دارند، مثل   تمام دانش آموزان يك مدرسه، برنامه هاي انتخابي كه معطوف به گروههاي در   معرض خطر يا زيرمجموعه هايي از جمعيت كلي هستند. مثل فرزندان وابسته به   اينترنت يا دانش آموزاني كه موفقيتهاي تحصيلي كمي داشته اند، و برنامه هاي   شاخص كه براي وابستگان فعلي يا افرادي كه رفتارهاي خطرساز ديگري دارند،   طراحي شود              
خارج شده است
ثمره کوشش های عاشقانه ، در محصول آن است که موسم آن همیشه به وقت خود فرا می رسد ...
کتاب پایه "آبی" معتادان گمنام - پیش گفتار
.
.
آدرس وبلاگ :
.
http://www.behboodi.org
 

این صفحه در 0.066 ثانیه 20 نمایش داده شد.